Blodspår och lite annan träning.

I dag Tipis tredje blodspår. Spåret ca 80-90m långt med en svag böj. Matskål + klöv på slutet. Spåret fick ligga en timme. Mycket blod i spåret.

Visade henne att jag tog matskålen och gick iväg med den. Satte den vid spårslutet. Tog Tipi fram till uppsparken och påvisade spåret. Gick på spåret  med stort intresse och mycket målmedveten. Inga som helst problem. Jag tror att det är bra att börja med blodspår då det är lättare och intressantare att följa. Man får på ett bra sätt  in intresset för spåret.. Nu avvaktar vi en vecka innan nästa spår. Det skall få vara samma längd och liggtid men minskad blodmängd.

Visar stolt upp sin klöv efter bra utförd spårning.                                                                              
Sedan var det Ettans tur. Vi närmar oss jaktprov och i kväll tränade vi lydnad. Fotgående trots kastade apporter.
Vi begav oss sedan ner till sjön. Ville testa en apportering av and i sjön. Kontrollera att avlämningen fungerade perfekt. Satte Ettan ca 10 m från sjökanten och kastade anden så långt ut jag kunde. Tipi var med och sprang runt omkring, bra störning  och kontroll av Ettans lydnad. Vad hände, jo  Tipi simmade ut och hämtade anden. Jag satte mig ner precis vid vattenbrynet och hon lämnade anden direkt till mig .  Hon hade tagit ett stadigt grepp om halsen på anden.
Vid nästa kast fick jag bära Tipi i famnen. Trots allt stohej satt Ettan stilla på sin plats. Hon hämtade och lämnade i hand utan att skaka sig.
Nu är det bara att hoppas att allt fungerar på provet.                                                                                     

2 thoughts on “Blodspår och lite annan träning.

Kommentera

